Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


1989 Dudás Károly. A madár árnyéka

2008.01.11
1989 Dudás Károly. A madár árnyéka
(Csikós Tibor képei alá)
 
Csikós Tibor bohócfiguráit öt-hat évvel ezelőtt láttam először: megkapott a kockásruhások groteszk elevensége. Aztán személyesen is találkoztam a bohócokkal: a zentai Szollár Imre bácsi műhelyében. Valahogy mások voltak, mint a rajzokon: talán kevésbé groteszkek, kevésbé deformáltak. ”A bohóctémát jóval előbb felfedeztem, mint magukat a „valódi bohócokat” mondja ezzel kapcsolatban a művész.” A körülmények alakulása kényszerített rá, hogy bohócfigurákat kezdjek el festeni: groteszk emberkéket, akik kifordultak önmagukból. Mint ahogy a mögöttük munkáló élmények szülték a motorosokat ábrázoló tusrajzaimat is: a külsőségekhez, a porhintéshez, az attraktív dolgokhoz való viszonyomat próbáltam velük kifejezni.”
 A 7 NAP kisgalériájában látható húsz-egynéhány alkotás az utóbbi két év terméséből való.Kép  Akvarellek, grafikák. Legszerencsésebben talán lírai absztrakcióknak nevezhetnénk őket. Fejek, fejvariációk, tengeröblök, katedrális, ablakon beszűrődő, vagy ablakból kiszűrődő éjszakai fény, kanizsai motívum – illetve mindezek deformált lenyomata. Mert Csikós Tibort, ha például madarat rajzol, nem maga a madár érdekli elsősorban, hanem annak a deformált árnyéka. A körülmények és a közegek közrejátszása folytán megszakadt, megtört forma, amelynek már alig van valami direkt köze a madárhoz.
 „Elkezdek rajzolni egy fejet”, mondja, ”elkezdem deformálni, végül a fej már el is tűnik csak a kitöltött tér marad. Párizsban ezzel foglalkoztam legtöbbet: a tér látásával a festészetben, a grafikában.”
Kép Csikós Tibor kétszer nyolc hónapot töltött Párizsban: ez a kétszer nyolc hónap alaposan megváltoztatta látásmódját. A világhírű S. W. Hayter grafikai műhelyében dolgozott, ahol annak idején Picasso, Chagall is megfordult. Korszerű, szabadon csapongó látásmódot sajátított el, ami teljesen szokatlan a grafikusok meglehetősen konzervatív, szabályos világában. Igazi felfrissülést hoztak ezek a hónapok a budapesti képzőművészeti főiskolán eltöltött borzasztó szabályos évek után. Számára ez a műhely jelentette igazán Párizst: a fény, a művészet és a szabadság városát. Rengeteg hatás érte a művészetek fővárosában: a legnagyobb próbatétel éppen ez volt, megtalálni a sajátKép  stílust, a saját világot. Egyelőre még csak keresi ezt az autonóm saját világot, de az odavezető útra már minden kétséget kizárólag rátalált. Ezek az akvarellek, grafikák itt akár útjelző tábláknak is felfoghatók.
Az általános iskola rajzcsoportjában készített első tusrajzoktól idáig nagy utat tett meg Csikós Tibor. De ha jobban belegondol, ezek a hajszálvonalak már akkor ott kacskaringóztak tűzoltóinak alakján, apácafigurája ruharedőiben. A gyermekkor világából idementette őket ezekre a sajátos hangulatú akvarellekre, ezekre a megszakadt, megtört formákból összeállő grafikákra.
Fogadjuk őket szeretettel, s köszöntsük a fiatal művészt, akit éppen ezekben a napokban vettek fel a Vajdasági Képzőművészek Egyesületébe.
 
Dudás Károly
Elhangzott a 7 NAP kisgalériájában megrendezett tárlat megnyitóján.