Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2012.07.02. Csikós Tibor kiállítása Újvidéken

2012.06.14

 2012.07.02.(hétfő) 20 órakkor Csikós Tibor grafikai kiállítása nyílik meg Újvidéken a SULUV galériában (Bulevar Mihajla Pupina 9, Novi Sad).

A kiállítást Sava Stepanov művészettörténész nyitja meg.

 

Izgalmas utakon folyik Csikós Tibor képzőművész (Csikós Tibor, 1957, Martonos) alkotói és élet kalandja. Bácskai szülőföldjén, az otthont adó Magyarkanizsán kezdődött, ahol közeli barátja, a ma már világhírú Nagy József társaságában festette az első tájképeit, és Újvidéken át, ahol Opresnik Ankica, Dobanovacski Braniszláv, és a művészeti középiskola más tanárain keresztül szerzett elméleti és gyakorlati ismereteket, majd Budapest következett, ahol a Képzőművészeti Egyetemen diplomált, a kimagasló Gerzson Pál professzornál, és végezetül Párizsban folytatódött, ahol S.W.Hayter és Joelle Serve grafikai műhelyeiben tökéletesítette tudását. Azonos utakon alakult a művészete is, egészen a svédországi Göteborgig és a norvég határ közelében levő Strömstad-ig, ahol jelenleg él és alkot...

Ez a különleges életfolyam tükröződött Csikós művészetében is – opuszának nincs tolakodó konzisztenciája, hanem az érdeklődése szerteágazó és különféle, többségében nem konvencionális és konceptuális – a vászon felületén való festéstől, gyűrött papírokra való akvarellfesték öntésén át, a padlón indigó papírral való egyenes vonal húzásáig és sajátos kép-objektumokig (melyeket az Indigó nevű avatgárd csoportosulás tagajaként valósított meg Budapesten)... Az ilyen életműnek nehéz áttekinteni a forrás ”gyökereit”, de a budapesti Bohár András esztétának, Csikós művei előtt Georges Seurat pointilisztikus képei jutnak eszébe, amíg Kovacsev Ninkov Olga szabadkai kusztosz Fontana Lucio művészetéhez közelálló szellemiséget vél felfedezni grafikai műveiben, melyeket a szabadkai Képzőművészeti Találkozóban állított ki 2008-ban...

Ezen az újvidéki kiállításon Csikós a rézkarc és hidegtű technikájában precízen kivitelezett új grafikai sorozatával mutatkozik be. A kivitelezés ügyességének hangsúlyozása Csikós grafikáinál egyálltalán nem ok nélküli – mivel a nyomatok technológiájának kitűnő szakértőjéről van szó. Magasan szakszerű grafikai műhelyek viszonylataiban felkészült, ez a grafikus, kivételes kivitelezési készséget elérve, nagyon pontos a saját képzőművészeti és grafikai ideáinak meghatározásában.Gondolatai a kör motívuma felé irányulnak. A kör motívuma és témája egy csomó univerzális filozófiai, költői metafora asszociációs kitételt és következtetést kínál. Mégis, tulajdonképpen az alapvető dialektikus princípium megidézéséről van szó, az életfolyamat körbezártságára való rámutatásról, az egzisztenciális és vitalisztikus kategóriák filozofálásáról... Plasztikai értelemben – a kör az ideális forma. Grafikáiban, lapról lapra, egy valóban hatásos és kifinomult módon Csikós Tibor a kört ”boncolja” és variálja, igyekezvén, egy univerzális formából kiindulva, a szétbontás elvét alkalmazva, új vizuális – plasztikus és képzőművészeti szituációkat megvalósítani. Ebben a transzformációban a grafikus teljesen terheltség – nélküli, tehát ennek megfelelően az eredmény leggyakrabban szabad absztrakt kompozíció, amelyben minden résztvevő képzőművészeti elem (vonal, szín, folt, dombormű struktúra) eléri a saját öntörvényűségét.

No azért, ezekben a grafikai kompozíciókban valóban van valami felső rend és értelem.

Mivel a rajz összes szabadságának és spontaneitásának, hangszerelt színbeli összehangoltságnak az eredete a művész természetéből, a művész impulzusaiból, az ő emberi és művészi szenzibilitásából ered. Mintha Csikós Tibor, az összes kutató és kísérletező aktivitása folyamán – állandóan magasan kultivált, tömör és konzisztens absztrakcióra törekedett volna.

2011-process-g-911--viskositetstryck-.jpg

Grafikája magába foglalja a világ szubjektív és racionális felfogásának egyensúlyát. Ez a harmonizált álláspont – művészetének egyik üzenete. Emellett tulajdonképpen ezekben a nyomatokban lehetséges világosan látni az alapvető modernisztikus principiumok megvalósulását – grafikai kép minden naratívától megszabadulva, a képzőművészeti elemek elegendő képzőművészeti szenzációk, a nyomatok felülete szenzibilis és taktilis – és a ”művészetnek joga van különlegességre, nem azért, hogy kiváljon, hanem, hogy mintául szolgáljon más foglalkozások és gyakorlatok számára”.

Végül is megállapítható, hogy Csikós Tibor teljes alkotói erőben és éretségben leledzik. Ez a művész rendelkezik saját kifejezőerővel, saját személyességgel, képességgel, hogy meggyőző legyen a saját művészi esztétikai, de etikai szándékai és ”üzenetei” megvalósításában.

 

Sava Stepanov

 

2011-process-g-1011g-etsning-viskositetstryck--20x33cm.jpg